IKLAN_PROMOSI HEBAT


MY FOLLOWERS

Thursday, August 25, 2011

Bercakap-cakap dengan diri sendiri dapat mencetuskan semangat (Self -Talk)

Cara paling mudah untuk kita bermotivasi pada diri sendiri dalam apa jua situasi yang kita hadapi baik penglibatan dalam sukan mahupun aktiviti harian adalah dengan bercakap pada diri kita sendiri di dalam hati atau luahan realiti. Cakapkanlah apa saja pada diri kita sendiri untuk membangkitkan rasa bersemangat yang amat kuat.

Bina semangat diri ‘you can do it‘ atau ‘aku boleh buat’ . Katakan pada diri kita berkali-kali, you can do it, you can do it, aku pasti boleh buat. Jika kita sedang merasa sukar ketika melakukan sesuatu, gunakan cara ini. Beri semangat pada diri sendiri dengan mengatakan di dalam hati..“aku boleh buat, aku boleh buat, aku boleh buat”.

Kenapa mesti 3 kali? Sebab, 3 kali lebih ummph...(power) daripada hanya 1 kali.

Macam kita makan juga..3 kali makan lebih banyak isinya dari cuma 1 kali makan. Cara lain untuk memotivasikan diri, gunakan ayat seperti ini..”orang lain boleh buat, aku pun boleh buat. Aku boleh buat, aku boleh buat, aku boleh buat!!.”..

Mula-mula buat teknik ni, perubahannya tak berapa ketara tapi bila dah selalu selepas dua tiga hari, kita akan terasa perubahannya. Ini kerana minda kita mengambil masa untuk menghadam lalu memahami perkara-perkara baru. Bila minda dah faham, minda akan mengatur sistem saraf dan aliran darah supaya jadi selaras dengan kemahuan kita.

Jadi, tiap kali kita kata “aku boleh buat” tiba-tiba ada timbul keyakinan tinggi yang kita memang boleh buat, sebab kita nampak orang lain boleh buat. Bila buat, kita tak akan rasa ragu-ragu langsung.Tiap kali kita rasa tertekan sebab rasa sukar, katakan pada diri “aku boleh buat” ..Gunakan perkataan “aku boleh” lalu sesuaikan dengan situasi kita supaya kita menjadi lebih bersemangat.

No comments:

Kenangan Merentas Desa 2008